Adelaar Forum

Adelaar discussie platform
Het is momenteel Wo Nov 22, 2017 4:47 am

Alle tijden zijn UTC [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: Ma Mei 27, 2013 5:51 am 

Sponsoren op het shirt hoort zo bij "het oude wielrennen". Juist erg fris om zonder shirtsponsor te gaan.
Die fabrikant staat er trouwens erg groot en teveel op, kan nog wel wat af.

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Ma Mei 27, 2013 12:27 pm 

Ben het helemaal met Vitalis eens.

De huidige kleuren van de Adelaar en die van Apeldoorn (rood met zwart en geel) zijn in het peloton zeer herkenbaar.
Kijk je naar een wedstrijd, dan zie je het huidige tenue nooit over 't hoofd.
Bij een toertocht is er ook altijd herkening van andere verenigingsleden. Je hoord regelmatig "he, de adelaar !" :shock:
De rode kleur is zo uniek, die moet je niet laten wegvallen in een neutraal zwarte kleur.

Het zal zeker verstandig zijn om dit met de diverse commissies eens te bespreken.

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Di Mei 28, 2013 9:08 pm 

het forum bewijst zijn dienst en kritieken worden ter harte genomen.

Wel nog een vraag: wat zou de prijs moeten zijn om op de broek danwel shirt te komen te staan. Mind you...we hebben zo'n 700 leden en ca. 500 fietsende leden. Ben benieuwd naar de reacties....

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Di Mei 28, 2013 9:43 pm 

10 euro om je eigen naam op je shirt te hebben?

Als er reclame op komt, hoef ik het niet.

P.S. om reclame te rijden reken ik 10 eurocent de kilometer. Dit jaar heb ik nu zo'n 2000 km gereden, reken maar uit wat dat moet worden.

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Di Mei 28, 2013 9:58 pm 
Gebruikers-avatar

Enig vergelijkingsmateriaal.

Een advertentie met een grootte van 26,4 cm x 9,6 cm in De Stentor editie Apeldoorn e.o. (vergelijkbaar met een vermelding op de borst) kost in de stentor voor een (1) zaterdag € 3.591. Dan sta je dus op een advertentiepagina, met meerdere advertenties, vergelijkbaar met een shirt waar meerdere sponsoren op staan.

Nu zal het bereik groter zijn van de krant (oplage 110.000). Maar de advertentie verschijnt maar 1 keer. Kosten per persoon per advertentie zijn dus 3.591/110.000= 3 cent per krant.

Stel dat onze shirts 500 keer (aantal fietsende leden) 1 keer per week door 15 mensen worden gezien en we 30 weken per jaar zichtbaar zijn. Dan hebben we dus 225.000 "views" per jaar. . Als je die waardeert op 1,5 cent, (50 % tarief De Stenor) dan praat je dus over ongeveer €3.375

Daarnaast fietsen we natuurlijk ook nog in de winter op de baan en op de weg (wedstrijdgroep) Dus mijn voorstel zou zijn voor een dergelijke uiting op het shirt tussen de € 3.000 en de €3.500 zou moeten kosten.

Hou wel in gedachten dat bedrijven met zeer herkenbare logo's (Denk aan Rabobank zoals het er nu op staat) een veel grotere exposure hebben dan bijvoorbeeld het logo zoals "de Ruggestee" dat met zijn gefriemel logo heeft.
Ook van belang is de grootte van de onderneming. Voor een bedrijf als bijvoorbeeld Futurumshop is dit een relatieve kleine stap uit hun marketingbudget. Voor De Ruggestee zal dit veel groter zijn. Ook daar moet je denk ik een beetje rekening mee houden.

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Di Mei 28, 2013 10:43 pm 

Fijn dat de kritieken ter hand worden genomen.

Accountability van marketing exposure is een lastig ding. Wat is de waarde van een advertentie in ONS clubblad en wat is de waarde van een banner op de website? Wat is zichtbaarheid waard voor ons als leden en wat voor niet-leden? Daar kom je nooit uit. Veel belangrijker is hoe wij als vereniging om willen gaan met ons sponsorbeleid en daarmee onze sponsoren. Hoe belangrijk zijn zij voor ons? Kunnen we zonder sponsoren?

Ik deel de mening van Vitalis dat we verder moeten kijken dan shirtsponsoring, maar meer naar wat sponsoren bijdragen aan de vereniging. Straks een ATT team en een ACT team zonder ploegleiderswagen lijkt mij geen optie. In het verleden hebben diverse sponsoren op verschillende manieren bijgedragen aan de faciliteiten van onze vereniging. Nu is het altijd zo binnen een vereniging dat sommige renners meer faciliteiten nodig hebben dan anderen. Dat is nou eenmaal zo. Wij zullen als vereniging hier ook als zodanig mee om moeten gaan.

Verder vind ik dat wanneer een bedrijf jaren lang trouwe sponsor is geweest van onze vereniging, maar daar gezien bepaalde redenen (b.v. Economisch) minder aan kan bijdragen wij dan als vereniging ook enige flexibiliteit moeten tonen. Uiteraard niet bij stoppende sponsoren.

Daarnaast is sponsorloze kleding een serieuze keuze richting toekomst. Deze keuze betekent ook dat het in de toekomst moeilijker zal worden sponsoren aan ons te binden. Geen probleem wanneer wij als vereniging in staat zijn de kosten zelf te dragen. Maar daar heb ik mijn twijfels over. Ik heb geen inzicht in bedragen, stoppende sponsoren en/of eventuele nieuwkomers. Maar dit is fundamentele keuze. Want over een aantal jaar zal er wederom een nieuw design gewenst zijn. En hebben we dan nog sponsoren die mee kunnen/willen financieren. Ik heb zaterdag prachtige beelden gezien uit de jaren '80, maar ik moet er niet aan denken dat ik nu nog in die designs moet rijden.

Kortom wat mij betreft overtreft de discussie over sponsoren elke discussie over design en kleurstelling. Dat is wat mij betreft van latere zorg.

Ik ben dan ook blij met de op gang gekomen discussie en hoop op een transparante en toekomstbestedige keuze.

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Wo Mei 29, 2013 7:09 am 
Gebruikers-avatar

De sponsoren hebben we tot nu toe "gebonden" aan de club door naamgeving op de shirts. De vraag die Manuel daar terecht bij stelt is hoe je dat kunt/moet waarderen. Lastig.

De meer fundamentele vraag is echter of je sponsoren ook door andere activiteiten kunt binden aan de club. Ik denk aan clinics die vrijwilligers kunnen verzorgen voor bijvoorbeeld een klantendag. Ipv naar het circuit Zandvoort (vroeger een geliefde plek om je klanten te feteren) een mountainbike/race/baanclinic? Meer exposure van de sponsoren tijdens andere clubactiviteiten..... dagje mee met het ACT incl. verzorging. Ik verzin er maar een paar.

Maar een sponsor is meer dan een naam op een shirt. En de vraag is of die naam op dat shirt werkelijk zo belangrijk is. Wij denken dat maar bijvoorbeeld in de USA (toch een zeer " op commercie" gericht land wordt daar heel anders over gedacht. Kijk maar naar de shirts van de Basketball clubs, American Football teams of Honkbalteams. Die worden door bedrijven enorm gesteund, maar daarvan zie je niets terug op de shirts. Sponsoren hebben daar andere mogelijkheden om zich te tonen. Wellicht moeten wij ook die richting denken.

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Wo Mei 29, 2013 7:38 am 

Bij sponsorbespreking wordt ook vaak de vasle illusie gewekt dat ALLE leden van een club maar in zo'n shirt gaan rijden.

En kwaliteit is het waarmaken van afspraken. Als ke afspraken niet nakomt, lever je als partij (de club) geen kwaliteit. En daar gaar gaan we toch voor?

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Wo Mei 29, 2013 11:29 pm 

Wat een kletskoek, dat sponsors op het shirt behoren bij "het oude wielrennen".
Als de vereniging sponsors heeft, maken die het mede mogelijk, dat de vereniging het fietsen kan aanbieden.
Dat heeft niets met het oude en/of nieuwe wielrennen te maken. Trouwens, wat is dat: het oude wielrennen? Ik vind het modepraat van managers gevoed door de media.
Tenzij Pino zelf een zak met geld meebrengt om zaken te financieren, maar dat zal wel niet het geval zijn, maar alleen van contributie kan een vereniging echt niet meer bestaan. Zeker niet van de lage contributies die wielrenners betalen.
Zoek maar eens een vereniging, waarbij geen sponsoren, goede doelen (waar ook de verenigingen beter van worden, al lijkt dat niet zo) of wat dan ook op het shirt staan. Met een lampje nog niet te vinden.
En als je al vooraf zegt: Ik ga dat shirt niet dragen, dan ben je ook nog niet eens loyaal naar je vereniging en begrijp je niets van democratie:
met meerderheid genomen besluiten, ook al is dat niet jouw besluit of beslissing, voer je uit. Doe je dat niet, dan zet je jezelf buitenspel.

Sponsoren hoeven van mij niet op de trui, maar zoals Manuel al zeer terecht opmerkte: een naam op een shirt is meer dan een naam op een shirt.
Het moet verbondenheid uitstralen tussen sponsor en vereniging en als een sponsor daar al jarenlang op staat, wil doorgaan met die sponsoring, maar te horen krijgt, dat het allemaal niet meer nodig is, haalt niet alleen de naam van de sponsor van het shirt af.

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Do Mei 30, 2013 7:51 am 
Gebruikers-avatar

Kortom: Het betoog van Vitalis laat duidelijk zien dat we goed moeten nadenken hoe we sponsoren in de club gebruiken. Alleen een naam op een shirt en een zak geld daarvoor is duidelijk niet de bedoeling. Verbondenheid, toegevoegde waarde (maar wel voor beide partijen) en resultaat zijn hierbij belangrijk. Zoals gemeld is denk ik een nieuwe kijk op sponsoring van belang.

En gepraat over alleen de kosten van de ploegleidersauto (die overigens geheel van De Adelaar is, inclusief kosten voor verzekering en belasting en brandstof) die mogelijk verloren gaat is dan minder aan de orde. Voor de insiders, het junioren/nieuwelingenteam ATT heeft geen eigen ploegleidersauto. Dit in tegenstelling tot veel andere verenigingen waar men naast een auto voor de Eliterenners ook een auto voor de junioren/nieuwelingen heeft.

Belangrijk is te weten wat de resultaten zijn van de opbrengst van de sponsoren die op het shirt staan. Over welke bedragen gaat het? Is het inderdaad rond de € 2.500,= per sponsor. Dan praten we toch bij de 6 kleding sponsoren die we hebben over een bedrag van rond de € 15.000 per jaar. Bij 700 leden is dat een bedrag van iets meer dan € 20,00 per lid.
Ik ben echter bang dat het dit bedrag niet haalt. (Ik was helaas niet op de ALV ivm ziekte en heb het dus niet kunnen zien in de gepresenteerde begroting). Ik denk eerder aan een bedrag van ongeveer € 8.000-10.000 per jaar dat wordt ontvangen van de shirtsponsoren, hetgeen inhoud een bijdrage van € 11,00 tot € 14,00 per lid. En als je dan kijkt naar de contributie die wij betalen in vergelijking met verenigingen in de omgeving (waar soms bedragen tot € 75,00 per jaar aan contributie worden gevraagd) dan zou je met een kleine verhoging al een groot deel van dit bedrag kunnen ophalen. Maar ik weet het, dat is vloeken in de kerk. We geven duizenden euro's uit aan de fiets en het onderhoud daarvan, maar € 5,00 extra contributie per jaar is al snel te veel. En dan heb je inderdaad je sponsoren nodig.

Ik ben een voorstander van sponsoren bij de club, die op verantwoorde en voor beide partijen bevredigende wijze invulling geven aan dat sponsorschap. Het sponsoren van een sportvereniging is toch een vorm van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. (MVO) en ik denk dat dit anders beloond moet worden dan met de naam van de sponsor op het shirt. Daarom ben ik een voorstander van het Amerikaanse model. Niet de naam op het shirt is belangrijk.... de plaats van de sponsor binnen de club, en de mogelijkheden tot exposure op verschillende momenten zijn veel belangrijker.

Voorbeeld van twee-richtingverkeer trof ik aan bij een van de sponsoren van de wielervereniging ETP. Die heeft op de homepage van zijn internetsite dit staan:
Citaat:
Voeding en beweging het zijn belangrijke elementen in ons leven. Door een veilig, kwalitatief en hoogwaardig gecontroleerd vleesproduct aan te bieden dragen wij bij aan een positieve ontwikkeling voor eerlijk, diervriendelijk, duurzaam geproduceerd gezonde voeding. Voor de beweging stimuleren wij via sponsoring van de wieler en toer vereniging ETP een gezonde en milieuvriendelijke wijze van bewegen.

Ik heb dit niet terug kunnen vinden, die (maatschappelijke) betrokkenheid in de uitingen naar buiten bij onze sponsoren. En daar is volgens mij nog heel veel te winnen.

Daar moet volgens mij het gesprek met (huidige en toekomstige) sponsoren over gaan......

Profiel  
Reageer met citaat  
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn UTC [ Zomertijd ]